matildaaupairinguildford.blogg.se

2014-10-16
14:56:23

Alva på besök!

Helgen som var nu så hade jag besök av Alva, det var därför jag inte skrev något inlägg under helgen. Det var riktigt kul att hon kom och hälsade på! hon kom på fredagen vid 3, jag körde med Tristan och Dylan till tågstationen och plockade upp henne. Så hon var den första av utanför familjen här som fick se hur jag kör i vänstertrafik och så. Hon tyckte faktsikt att jag var helt okej, vilket var bra! Men jag känner faktiskt att jag har blivit säker på hur jag ska köra och börjar lära mig alla vägar som finns här. 
Ialla fall, vi kom till huset och hon fick plocka upp lite och sen gick vi till lekparken med barnen. Var bara där en liten stund dock för att sen skulle vi köra Tristan till sin kompis som han skulle sova hos. Vi kom tillbaka till huset och matade och badade Dylan och medan han sedan lekte lite så bestämde vi oss för vad vi skulle äta till middag, vi kände inte för att laga mat så vi bestämde oss för att beställa kinamat. Så jag fick ringa och beställa, vilket jag var nervös över, känner mig inte helt säker på språket än... men det gick bra! Så medan vi väntade på maten så hann vi lägga Dylan och plocka undan lite av alla leksaker som alltid ligger utspridda. 
maten kom tillslut, sen satt vi och såg på tv och redan vid 9 satt både Alva och jag och halvvsov i soffan. Så vi gick och lade oss, eller Alva gick och la sig medan jag låg och läste, jag var nämligen tvungen att vara vaken till 11 då jag skulle ge Dylan lite mat. Det var nämligen så att jag behövde jobba extra, fick ta hand om Dylan fredag kväll och natt, för varken Lina eller Joubert var hemma. 
Så klockan 11 matade jag Dylan och sen äntligen när klockan närmade sig 12 fick jag sova! 
Väcktes sedan kvart i 6 nästa morgon av en gråtande Dylan, han var pigg och ville inte sova mer... Så fick gå upp och ta hand om honom. Tack och lov kom Joubert hem vid halv 7 och tog över, så kunde gå och lägga mig i sängen igen och bara vila, kunde inte somna om. 
 
Resten av lördagen så tog Alva och jag bussen in till Guildford och gick runt där. Vi gick först till Guildford castle som tyvärrr inte var lika fint längre, det som är fint där är trädgården med alla blommor men de hade tagit bort alla så den var lite tråkig. Men Alva verkade ändå tycka om det, det är ialla fall fin utsikt när man står uppe vid borgen. 
 


Efter det fortsatte vi till affärerna, vi gick i några stycken och handlade lite. Vi gick bland annat in i en affär som jag tycker om här, minns inte vad den heter dock. Det är en affär som säljer enbart kort, födelsedagskort, brölloppskort, årsdagskort och massa mer! Det är i hela affären och de har olika kategorier, så om man ska köpa ett kort till sin mamma så finns det en hylla med födesledagskort som är speciellt tillägnade till mammor. Det är helt otroligt! 
Ska ta kort på stället nästa gång jag går dit, så ska jag lägga upp de här. Nu längtar jag även till våren när alla börjar fylla år, för då kan jag skicka massa fina födelsedgskort till alla! 
 
Vi avslutade vår shoppingrunda på Primark såklart och där lyckades Alva shoppa loss. Jag var däremot snål och köpte bara två tröjor som jag ville ha/behövde. 
Vi återvände till huset och lekte lite med barnen och pratade. Vi åt middag och såg på X-factor, har blivit lite beroende av den showen eller vad man kallar den. 
Vi gick och lade oss tidigt då med, för jag hade som sagt inte sovit så mycket och vi skulle ändå upp tidigt nästa dag. 
 





På söndagen gick vi upp och gick in till stan för att ta ett tåg vid 9 in till London! Vi åt vår frukost, som vi hade gjort iordning kvällen innan, på tåget in. 
Det första vi gjorde var att åka till Notting Hill för att gå på marknaden på Portobello road, men det gick fort så vi var snart tillbaka vid tunnelbanan och tog den till Oxford Street. Dock hade inga affärer öppnat då, vi var där så tidigt så vi gick och tog en kopp kaffe, jag gjorde det och Alva tog varm choklad. Vi satt sedan utanför Primark och drack upp det medan vi väntade på att de skulle öppna. 
 


Det var väldigt dimmigt på morgonen när vi väntade på tåget. 





Vi var sedan inne på Primark i lite mer än 2 timmar! Helt sjukt egentligen! Men det var kul och hittade faktiskt massor av saker och kläder, så det blev en del köpt. Det var bara början, Alva lyckades få fram min "shoppinganda" som jag inte ens visste att jag hade, för att när vi satt på tåget tillbaka så hade jag inte bara allt som jag köpt på Primark utan också 3 st klänningar med mig. Det låter kanske inte så mycket men det var mycket, speciellt för mig som inte brukar handla mycket. 
 Hittade ett par roliga glasögon som vi bara var tvungna att prova! 



När vi klev av tåget i Guildford så hade regnet som skulle kommit redan på fredagen kommit, det öste ner och fast vi hade både regnjackor och paraply så blev vi dyngsura. Så när vi kom tillbaka till huset var vi kalla, blöta och väldigt hungriga! Vi var självklart lata då också och bestämde oss för att beställa hem mat igen. Den här gången blev det pizza, och jag måste säga att engelsk pizza är väldigt gott. Medan vi åt så såg vi på X-factor och sedan satt vi och pratade om allt mellan himmel och jord. Vilket var behövligt, vi båda behövde prata av oss om en del som hänt och vad som kommer hända och lite annat. 
 
Måndagmorgon och Alvas sista dag här, vi gick upp och gjorde iordning frukost till Tristan och Dylan. Sen var det vanliga varje morgon, få de att äta, klä på de och borsta tänderna, ta Tristan till skolan, Dylan till dagis och sedan var vi lediga. Så hon fick se hur en vanlig morgon för mig är. Vi åt ialla fall frukost, prata lite mer och sedan vid 11 gick jag med henne till bussen. Hon ville nämligen åka in tidigare för att hon ville kolla på en jacka som hon funderade på att köpa. När bussen kom så var det dags att säga hejdå och som tur var var det inte så jobbigt. 
Visst är det tråkigt att säga hejdå och veta att man inte kommer ses på några månader men det var inte lika jobbigt som när Mamma, Mimmie och Elin åkte hem. Vilket var skönt! 

Det var den helgen, jag hoppas att Alva hade lika roligt som jag hade och att jag får ha en såhär bra helg snart igen! 

Lägger ut bilder på vad jag köpte senare! 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: