matildaaupairinguildford.blogg.se

2014-12-06
22:49:51

Edinburgh!

Igår vid 7 så gick jag från huset och tog bussen in till stan och mötte Chiara och vi tog sedan tåget in till London. För att därifrån ta en buss till Edinburgh! 
Bussen gick 22:30 och när vi fick stiga på bussen vara båda två trötta. Jag somnade nästan så fort bussen börjat köra iväg, men vaknade upp flera gånger under natten, så har ändå inte fått så mycket sömn. Det har det inte blivit de senaste två nätterna så i natt lär jag sova som en stock! Ifall inte de vi delar rum med väcker en.
Vi kom ialla fall fram till Edinburgh klocksn 8 på morgonen och var fortfarande trötta, så hittade ett café och köpte varmchoklad och åt vår medtagna frukost. Efter att vi sutit där och letat reda på vårt hostel som vi bor på nu under natten så gick vi dit. Vi fick inte checka in men kunde lämna våra väskor, så gick vi på en liten runda och kollade runt i affärerna runt omkring. Vid 11 så var vi tillbaka på hostlet där vi gick med på en gratis sightseeing i Edinburgh. Så nu har jag fått se se skolan som Harry Potter filmerna spelades in i och vart J.K Rowling satt och skrev böckerna. Fick även veta att hon kom på namnen till karaktärerna i böckerna, hon fick det genom att gå runt på en kyrkogård och ta namnen eller en del av namnen från gravstenarna. Det var ialla fall en väldigt rolig guidadtur och det var så härligt att jag inte hade några problem alls med engelskan.
 Fast under dagen så har jag lyckats säga en eller två meningar på svenska utan att jag tänkt på det, samma har Chiara gjort fast pratat tyska. 
Efter det så checkade vi in och fick se hur vi skulle bo, vi delar rum med 8 andra personer. Men stället är faktiskt ganska fräscht och helt klart värt det priset, det var billigt och fint. 
Sen gick vi själva på sightseeing och julshoppa! Lyckades få ihop en del julklappar så nu är det bara några få kvar! 
Vi gick senare när det börjat mörkna, vilket var vid 4-5 ungefär (så tidigt!), till julmarknaden de hade och det var så fint och mysigt! Prövade Kinderpunsch, som är tyskt. Det var gott, smakade som en blandning av varm saft och glögg! 
Vi åt tillsist middag på en restaturang, hamburgare och det var väldigt gott! Var väldigt hungrig! Är faktiskt imponerad av hur länge man kan gå utan att äta något ordentligt. Sist jag åt en riktig måltid innan idag till middag var igår till lunch och den var inte ens stor. Mellan det har jag överlevt på två mackor, en scone och en muffins. Det är kanske inte så lång tid men för mig känns det som det, men det var ändå inte jobbigt, var inte så hungrig alls under tiden jag inte åt. Men ialla fall middagen var god och vi gick sedan till hostlet och fixa lite med väskorna och duscha. Nu ligger vi redam i sängarna, har nog gjort det redan i en timme. 
Hoppas på att sova gott inatt! Imorgon väntar en 9 1/2 timmes bussresa och en timmes tåg hem! Men det kommer det vara värt för det har varit en härlig och rolig helg! 












Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: